De vakantieperiode is weer aangebroken en daarmee stijgt het aantal uitzendkrachten in de logistiek. Door de toename van de vakantiekrachten neemt het veiligheidsrisico binnen bedrijven toe. De vakantiekrachten zijn in veel gevallen onbekend met de werkplek en de werkwijze en door onderbezetting is er vaak geen tijd voor goede instructies.
Uit onderzoek van TNO in opdracht van DOORZAAM blijkt dat uitzendkrachten vaker betrokken zijn bij ongevallen dan vaste arbeidskrachten. Het aantal uitzendkrachten dat aangeeft een ongeval te hebben meegemaakt, schommelt in de jaren tussen de 8 en 9 procent. Bij vaste arbeidskrachten ligt dat getal vrij constant rond de 7 procent. Deze cijfers bevestigen de indruk bij veel bedrijven dat uitzendkrachten een extra risico vormen. Als het gaat om ongeschoolde vakantiekrachten, zal dat risico alleen maar toenemen.
Gelukkig kunnen bedrijven zelf iets doen aan het extra risico die uitzendkrachten opleveren. Uit hetzelfde onderzoek blijkt namelijk dat het percentage ongevallen stijgt naar 11 procent als bedrijven hun uitzendkrachten niet stimuleren om veilig te werken. Luisteren naar uitzendkrachten is eveneens belangrijk. Bij bedrijven die niet luisteren naar de verbeterideeën van uitzendkrachten, ligt het percentage ongevallen zelfs op 13 procent.
Zelfbeeld en sociale norm
Wie wil dat zijn medewerkers veilig gedrag vertonen, moet meer doen dan instructies geven. Die bepalen maar voor 15 procent het gedrag van medewerkers. Belangrijker zijn het zelfbeeld van de medewerker en de sociale norm binnen het bedrijf.
Het zelfbeeld gaat over het geloof in eigen kunnen. Ben ik wel in staat om het gewenste gedrag te vertonen, heb ik het veilig rijden op een heftruck wel onder de knie, en kan ik aan de verwachtingen voldoen? Is het antwoord niet een volmondig ja dan zijn medewerkers minder geneigd hun gedrag aan te passen. De sociale norm gaat over de groep waartoe iemand wil behoren. Hoe denkt de groep over mij en over het gedrag dat van mij wordt verwacht?
Goede opleiding
Uitzendbureaus hebben de taak om te werken aan het zelfbeeld van hun uitzendkrachten. Een goede opleiding speelt daarbij zeker een rol. Uitzendkrachten die weten hoe ze veilig een heftruck of reachtruck moeten besturen, starten met veel meer zelfvertrouwen aan hun opdracht. Daarnaast kunnen uitzendbureaus een bijdrage leveren door een vaste pool met uitzendkrachten te creëren. Juist die wisselende ervaring bij verschillende bedrijven zorgt ervoor dat zij met voldoende ervaring en een sterk zelfbeeld aan het werk kunnen bij de opdrachtgever.
De opdrachtgever moet ervoor zorgen dat uitzendkrachten zich snel thuis voelen en een waardig lid van het team worden. Betrokken arbeidskrachten, of ze nu worden ingehuurd of vast in dienst zijn, zijn gemotiveerder en werken gedisciplineerder en veiliger.