Menu
Gemiddelde beoordeling 8.9
  • Geplaatst op: 11 september 2023
  • Auteur: TOM van BLOM
  • Categorie: nieuws

Voorkom in het magazijn verblinding door LED-lampen

Wie op een hef- of reachttruck in een magazijn met LED-lampen rijdt, heeft het vast wel eens meegemaakt: verblinding door het felle licht. Met name als heftruckchauffeurs een pallet hoog moeten wegzetten of oppakken, is de kans op verblinding reëel. Liftsens heeft een unieke, gepatenteerde oplossing ontwikkeld die verblinding voorkomt. De eerste ervaringen zijn erg positief.

Steeds meer magazijnen zijn voorzien van LED-lampen. Die verbruiken veel minder energie dan de traditionele gasontladingslampen die jarenlang gangbaar waren in hoge bedrijfshallen. Als de LED-lampen ook nog eens dimbaar zijn en gekoppeld worden aan bewegingssensoren, kan tot 90 procent op het stroomverbruik worden bespaard. “Dat maakt het mogelijk om het lichtniveau standaard tot 10 procent te reduceren. Pas als een heftruckchauffeur de gang inrijdt, stijgt het lichtniveau tot 100 procent”, vertelt Rik Nijs, medeoprichter van Liftsens.

LED-lampen hebben echter één groot nadeel: het is een vorm van puntverlichting die al het licht één kant uitstraalt. Een heftruckchauffeur die omhoog kijkt om een pallet in een stelling weg te zetten, raakt dan al snel verblind door het felle licht. Met als mogelijk gevolg dat stellingen beschadigd raken, goederen op de grond vallen en erger nog, de heftruckchauffeur gewond raakt. “Natuurlijk hebben we tegenwoordig ook vorkcamera’s en andere hulpmiddelen om pallets zorgvuldig weg te zetten. Maar de meeste heftruckchauffeurs blijven omhoog kijken omdat ze met hun ogen ook diepte kunnen zien. Vooral chauffeurs met een bril hebben extra last van verblinding”, weet Nijs.

Patent in heel Europa

Liftsens heeft een uitvinding gedaan die verblinding van heftruckchauffeurs voorkomt. Deze oplossing is gebaseerd op situaties uit de praktijk die Nijs op een lumineus idee brachten. “Omdat LED-lampen dimbaar zijn, kunnen we het lichtniveau automatisch laten stijgen als een heftruckchauffeur de gang inrijdt. Dan moet het toch ook mogelijk zijn om het licht te dimmen als die heftruckchauffeur zijn vork heft?”

Nijs besprak zijn idee met een collega uit de verlichtingsbranche. Samen schakelden ze een ingenieur in, die het idee uitwerkte tot een concrete oplossing. Dat leidde tot de oprichting van Liftsens, dat de oplossing nu op de markt brengt. “We hebben in Nederland patent aangevraagd en gekregen, zodat het intellectueel eigendom beschermd is. En inmiddels is onze uitvinding in Europa en Amerika gepatenteerd”, licht Nijs toe.

Sensor op de heftruck

Hoe werkt de uitvinding van Liftsens? Heel simpel: elke heftruck wordt voorzien van een magneetsensor en een zendertje bovenop de cabine. Op het moment dat de vork omhoog gaat en de magneetsensor passeert, stuurt het zendertje een signaal naar de LED-lamp boven de heftruck. Het licht van de lamp wordt vervolgens gedimd, zodat de heftruckchauffeur niet verblind raakt bij het omhoog kijken. Als de vork zakt en opnieuw de magneetsensor passeert, schakelt de lamp weer terug naar volle sterkte.

Hoeveel het licht gedimd moet worden, kan van magazijn tot magazijn verschillen. “Dat hangt af van wat de heftruckchauffeurs zelf het prettigst vinden. We kunnen dimmen tot een lichtniveau van 0 procent”, legt Nijs uit. “We hebben onze uitvinding laten testen door meerdere heftruckchauffeurs. Die waren enthousiast, waarna we aan de slag zijn gegaan met het ontwikkelen van een marktrijpe oplossing”, vertelt Nijs.

Lange levensduur

De sensoren kunnen gekoppeld worden aan alle dimbare LED-lampen op de markt. Liftsens heeft echter ook een eigen highbay-lamp ontwikkeld die niet alleen dimbaar, maar ook bijzonder duurzaam is. Deze LED-lamp met een garantie van acht jaar heeft een modulair ontwerp, zodat de verschillende componenten eenvoudig te demonteren zijn. “Na acht jaar hoeven we niet het hele armatuur, maar alleen een paar componenten te vervangen om de lamp nog een cyclus van acht jaar probleemloos te laten branden. De Liftsens highbay komt door deze modulaire opbouw niet op de immens groeiende elektro-afvalberg terecht. En misschien goed om te weten: het is een Nederlands product dat in Nederland wordt geassembleerd.”

New call-to-action

Daarnaast is deze lamp voorzien van de nodige elektronica, zodat gebruikers een schat aan data kunnen verzamelen. “We kunnen zien hoeveel uur elke lamp gebrand heeft, wat de temperatuur is geweest en of een heftruck ertegenaan is gereden. Dat zijn allemaal data die we nodig hebben om de lampen zo goed mogelijk te onderhouden en de levensduur te verlengen. Via afstand kunnen we de lampen aansturen. Wil iemand in Amsterdam meer licht op zijn werkplek? Dan kunnen we dat vanuit Enschede regelen.”

Grote belangstelling

De eerste slimme lampen met sensoren van Liftsens zijn al in gebruik. Eén van de eerste gebruikers is Berry Superfos in Deventer, een internationaal opererende verpakkingsproducent die onder meer koffiecups maakt. De ervaringen zijn zeer positief, weet Nijs. “Het werkt fantastisch. Wij zijn nu klaar om ons product in heel Nederland en daarbuiten aan de man te brengen via lichtbedrijven, installateurs en groothandels. De belangstelling is groot.”

Plaats bericht


Naar top