Nieuwe technologie maakt het mogelijk om heftruckchauffeurs te waarschuwen voor botsingen met andere trucks of met voetgangers. Daarvoor is een systeem nodig dat voortdurend de positie van heftrucks en voetgangers in de gaten houdt. Als die te dicht bij elkaar komen, volgt direct een signaal. Hoeven chauffeurs dan zelf niet meer op te letten?
Begin dit jaar kondigde Jungheinrich een indoor positioneringssysteem voor heftrucks aan. Dit systeem kan tot een nauwkeurigheid van twee tot vier meter de positie van de truck bepalen. Dat biedt allerlei mogelijkheden om de veiligheid te vergroten. Zo geeft het systeem een waarschuwing aan de chauffeur zodra hij een gevaarlijk punt zoals een drukke kruising of een gebied met veel voetgangers nadert. Achter de schermen werkt de heftruckfabrikant aan nog meer toepassingen om de veiligheid te verbeteren. Denk aan de mogelijkheid om automatisch de snelheid te begrenzen in gevaarlijke gebieden.
Het systeem van Jungheinrich werkt op basis van bluetooth. Overal in het magazijn worden ‘beacons’ opgehangen, die voortdurend een bluetooth-signaal uitzenden. Als de heftruck binnen het bereik van die beacons komt, kan de positie worden vastgesteld. Een mooie technologie, maar de markt biedt nog andere positioneringssystemen. Die werken op basis van RFID-, laser- of vision-technologie en bieden vaak een grotere nauwkeurigheid, maar zijn ook duurder. De laser- en vision-systemen bijvoorbeeld maken voortdurend een scan van hun omgeving, waardoor ze exact weten waar ze zich bevinden. Tegelijkertijd kunnen ze objecten detecteren en de heftruck opdracht geven om de snelheid te verlagen of zelfs te stoppen.
Voetgangers lokaliseren
RFID-technologie biedt in theorie ook de mogelijkheid om voetgangers nauwkeurig te lokaliseren. Daartoe moeten de voetgangers worden voorzien van een tag, die bijvoorbeeld aan de broekband kan worden bevestigd. Als de truck vervolgens wordt uitgerust met een sensor, krijgt de chauffeur meteen een waarschuwing zodra een voetganger zich te dicht in de buurt bevindt. De vraag is hoe goed deze technologie werkt als de voetganger zich achter een stalen magazijnstelling bevindt, maar ook die problemen worden op termijn ongetwijfeld opgelost.
De positioneringssystemen maken het niet alleen mogelijk om meteen te waarschuwen in onveilige situaties, maar ook om achteraf die onveilige situaties te analyseren en maatregelen te nemen. Het is immers mogelijk om de volledige routes van alle heftrucks vast te leggen. Die routes kunnen visueel zichtbaar worden gemaakt in de vorm van ‘heatmaps’, die laten zien op welke locaties en momenten veel verkeer bestaat. Door misschien de layout aan te passen of eenrichtingsverkeer in te stellen, is het mogelijk om het verkeer in de tijd en in de ruimte te spreiden en risico’s te reduceren.
Minder alert
Al deze positioneringssystemen zijn geweldige hulpmiddelen om de veiligheid te verbeteren. Er schuilt echter ook een gevaar in toepassing van deze technologie. Dat gevaar is dat heftruckchauffeurs te veel op de technologie vertrouwen en minder alert worden. Leuk als de chauffeur een elektronische waarschuwing krijgt als een voetganger te dichtbij komt, maar wat als een voetganger eens een keertje niet is voorzien van een tag? Het is in magazijnen niet ondenkbaar dat iemand van kantoor of van buiten het bedrijf in het magazijn moet zijn en niet zo’n kastje aan zijn broekband heeft. Hoe veilig is die medewerker dan nog?
Technologie kan hooguit worden gebruikt als aanvulling op oren en ogen van heftruckchauffeurs, niet in plaats daarvan. Aan leidinggevenden de taak om daarop te blijven wijzen. En natuurlijk is op dit punt ook een rol weggelegd voor opleidingsinstituten.
Lees ook deze blogs:
- Hoe veilig zijn robots nu echt?
- Hoe onveilig zijn smartphones in het magazijn?
- Manager is bepalend voor veilig gedrag
- In 5 stappen de veiligheid in het magazijn verbeteren
- Hoe beoordeel je een heftruckopleiding? 15 voorwaarden