Wat zijn de gevolgen voor de chauffeur intern transport?
Bedrijven bieden steeds meer mogelijkheden om producten bij hen te laten afnemen. Klanten hoeven niet meer naar de fysieke winkel, maar kunnen ook thuis of bij de buren (op elke gewenst) tijdstip laten bezorgen. Hierdoor komen steeds meer goederenstromen bij elkaar waardoor de logistieke processen complexer worden. Distributiecentra moeten snel inspelen op deze veranderingen om het distribueren van goederen soepel en snel te laten verlopen. Welke veranderingen heeft deze ontwikkeling teweeggebracht in magazijnen? En welke gevolgen heeft dit voor het werk van chauffeur intern transport? We interviewden hiervoor ook Tom van Woensel, professor Freight Transport & Logistiek van de universiteit Eindhoven over zijn visie op de ontwikkelingen.
Flexibiliteit
Waar nog niet zo lang geleden alleen nog bezorgd werd op werkdagen, zijn er ook steeds meer bedrijven die aan de wensen van hun klanten voldoen en in het weekend of op avonden bezorgen. PostNL begon met bezorging op dinsdag- en donderdagavond en levert nu ook op zondag en maandag. Coolblue bezorgt tegenwoordig ook pakketjes in de ochtend. Dit houdt wel in dat zij veelal ’s nachts in het magazijn werken, om zodoende de orders bijtijds gereed te hebben. Naar verwachting zullen meer bezorgservices volgen. Dit vraagt om een flexibele houding van onder andere een chauffeur intern transport. Is hij bereid om ’s nachts en in weekenden te werken?
Professor van Woensel vertelt dat er een onderzoek is geweest waarbij werd onderzocht of de klant wel echt vandaag of morgen geleverd wil hebben. Uit dat onderzoek bleek dat als je klanten de mogelijkheid geeft om een latere datum te kiezen, de meerderheid kiest voor een latere datum. “Klanten kiezen eerder voor een tijdstip waarop ze zelf thuis zijn en bezorging het beste uitkomt. Dat ze daar een dag of 2 op moeten wachten, was voor weinig mensen een probleem”, legt Van Woensel uit.
Korte doorlooptijden
Door de steeds kortere doorlooptijden, gaat de druk om snel te leveren omhoog. Professor Van Woensel: “In de logistieke sector ligt op dit moment veel focus kostenreductie en het verhogen van de snelheid in de keten. Bij Wehkamp bijvoorbeeld proberen ze die keten zodanig op te zetten dat ze snelheid in de keten kunnen krijgen door zo laag mogelijke kosten”.
Dat de druk omhoog gaat, betekent dat veilig en efficiënt werken nog belangrijker wordt. Bij een hoge werkdruk is de kans dat een chauffeur schade rijdt of fouten maakt vele malen groter. Dit heeft gevolgen voor het verloop van het logistiek proces en kan zorgen voor vertragingen. Niet voor niets leren we onze cursisten hoe ze niet alleen veilig, maar ook efficiënt kunnen werken. Daarbij wordt het ook steeds belangrijker dat de chauffeur dit ook in stressvolle situaties kan blijven doen.
Automatisering
Met de komst van automatisering komen logistieke processen nog meer in versnelling. Deze mogelijkheden op het gebied van automatisering worden onder ander door Wehkamp goed benut. In juni 2015 opent Wehkamp het grootste geautomatiseerde distributiecentrum ter wereld. In het magazijn komen 480.000 picklocaties, die worden opgehaald door geautomatiseerde shuttles. Kosten voor de bouw: 100 miljoen euro. Met het nieuwe magazijn kunnen zij producten binnen 30 minuten klaar hebben staan voor verzending. Zonder dat hier een chauffeur aan te pas komt. Is dit de toekomst?
Professor Van Woensel: “Ik ben nog niet overtuigd van een volledig geautomatiseerd magazijn, waarbij twee mensen in de control room de boel aansturen en het magazijn met robots en drones wordt bediend. En ik denk ook niet dat dit de komende 5 tot 10 jaar erin zit. Er zijn nog teveel problemen die door mensen moeten worden opgelost. De technologie is daar nog niet klaar voor." Professor Van Woensel gelooft wel in gecombineerde automatisering. “Als je kijkt naar de toekomst, waarbij snelheid en kostenreductie steeds belangrijker wordt, is het interessant om machines in te zetten. Maar het hekelpunt zal vooral plaatsvinden in de last mile, niet in het magazijn”.