BLOM opleidingen stopt niet langer met trainen na een eendaagse of tweedaagse heftruckopleiding. De landelijk opererende heftruckopleider is gestart met een omvangrijk nazorgtraject, waardoor aangeleerde competenties en vaardigheden zo lang mogelijk behouden blijven.
Elke heftruckopleiding wordt vandaag de dag afgesloten met een certificaat dat vijf jaar geldig is. Wie zijn certificaat wil verlengen, zal na vijf jaar een korte herhalingscursus moeten volgen. De praktijk wijst echter uit dat veel kennis en vaardigheden allang voor het verstrijken van die vijf jaar zijn vervlogen. Alleen als heftruckchauffeurs of hun werkgevers continu aandacht aan die kennis en vaardigheden besteden, blijven ze behouden. In de praktijk gebeurt dat niet of nauwelijks.
BLOM Opleidingen speelt hierop in met een uitgebreid nazorgtraject. De erkende heftruckopleider blijft alle deelnemers ook na afloop van hun eendaagse of tweedaagse opleiding op de voet volgen. Via video’s, digitale oefeningen, online testen en virtuele lessnippets worden zij met grote regelmaat uitgedaagd. Aan dit nazorgtraject zijn geen kosten verbonden. “Op deze manier verlengen wij de houdbaarheid van onze heftruckopleidingen. Dat heeft een positieve impact op de veiligheid van zowel de heftruckchauffeur als de omgeving waarin hij werkt”, vertelt Maarten Dullaert.
Afgestemd op individuele behoefte
Het nazorgtraject wordt volledig afgestemd op de individuele behoefte van de heftruckchauffeurs. Dat is mogelijk dankzij een geavanceerd systeem waarmee elke chauffeur op de voet wordt gevolgd. Blijkt uit de opleiding of uit een van de digitale oefeningen dat een chauffeur moeite heeft met bepaalde vaardigheden? Dan komen die vaker terug in de aangeboden lesstof. Het nazorgtraject is volledig kosteloos. De enige voorwaarde is dat de heftruckchauffeur toestemming geeft om deel te nemen aan het nazorgtraject.
Modernisering van heftruckopleidingen
Het nazorgtraject past in de modernisering van het opleidingsaanbod dat BLOM deze zomer heeft ingezet. Als onderdeel daarvan is het theoretische gedeelte van heftruckopleiding flink gereduceerd, waardoor meer ruimte is voor interactie op de werkvloer. Daarnaast is het examen gedigitaliseerd, wat het mogelijk maakt om zowel de deelnemers als hun werkgevers sneller en beter inzage te geven in de resultaten.
Achter de schermen wordt eveneens gewerkt aan de integratie van nieuwe technologieën in het opleidingsaanbod, zoals augmented en virtual reality. Bepaalde vaardigheden kunnen daardoor nog beter worden getraind, denk aan het kijkgedrag van chauffeurs. Via smartglasses zoals de HoloLens van Microsoft kunnen chauffeurs in de praktijk op de voet worden gevolgd terwijl ze direct feedback krijgen van een instructeur op afstand. “Al deze technologieën vormen geen vervanging van maar een aanvulling op onze bestaande opleidingen.”