Met bijna 25 jaar op de teller is Rene een instructeur van het eerste uur. Tijd voor een leuk gesprek met onze hijsspecialist en interne trainer.
Na 12 jaar in dienst te zijn geweest bij defensie heeft Rene in 1996 de overstap gemaakt naar BLOM opleidingen. Inmiddels is Rene MVK’er en onze interne opleider op het gebied van hijsen. Het nieuwe lesboek voor hijsen is ook door hem gemaakt. Zijn liefde voor hijsen heeft hij meegenomen vanuit Defensie. Daar werkte Rene al veel met de autolaadkraan, takelauto en mobiele kraan. Helaas waren de opleidingen nog niet zo goed geregeld. In die tijd was het veel al de gebruiksaanwijzing lezen en een paar keer oefenen en dan moest je aan de slag met het desbetreffende voertuig / kraan.
Alles onder de haak noemt men hijsen, ongeacht de last
Er gebeuren veel onnodige ongelukken. Ik merk dat er nog veel te licht over gedacht word. In de praktijk werken er veel mensen met kranen (in de breedste zin van het woord) die geen idee hebben wat ze nu eigenlijk doen. De regelgeving is 3 a 4 jaar geleden al een stuk strenger geworden gelukkig, maar helaas zijn veel gebruikers niet op de hoogte. Bij het hijsen (het verplaatsen van lasten) is er onderscheid in het werken met de kraan en het aanslaan van de last, alles onder de haak heeft te maken met het aanslaan van de last. Ik merk dat er nog veel te licht over gedacht wordt, meestal hoor je zo iets van: Ach die hijsbanden kunnen het wel hebben doe ik al jaren zo komt wel goed;. Als je dan tijdens de training vraagt wat nu bij die betreffende aanslagmethode de last mag wegen hebben de meesten geen idee of krijg je een antwoord wat een paar jaar geleden nog klopte, maar nu niet meer omdat de belasting bij verschillende aanslagmethode veranderd zijn. Daarom is een training zo belangrijk. Zo wordt de cursist op de hoogte gebracht van de laatste richtlijnen en de veranderde aanslagmethode. Ook wordt de cursist getriggerd om over de last na te denken, wat weegt de last, kan dit zo op deze manier of moet het anders, kijk eens op de tabel met aanslagmethodes en denkt er dus veel meer over na.
Tegenwoordig zijn er echt goede trainingen en cursussen op het gebied van hijsen. Gebrek aan goede trainingen is er niet. Ook ik ga elke 5 jaar op training om oa mijn TCVT kennis bij te houden en te laten toetsen.
Ik hoop dat de bewustwording om veilig te werken met hijsmiddelen de komende jaren positief gaat veranderen
Ik word heel blij van de gedachte dat ik een bijdrage lever aan het veiliger werken met hijsmaterialen. Het mooiste compliment wat je aan het einde van een training kan krijgen is dat deelnemers zeggen dat het ze morgen echt anders gaan doen dan voorheen.
Het goede aan deze cursus was het feit dat je echt
bewust gemaakt werd over de gewichtsverdeling van de lasten.
Ook werd duidelijk gemaakt dat niet altijd van ervaring uit kan worden gegaan,
maar de situatie op zich elke keer weer anders is-Lars v/d Bosch-
Goede communicatie is de gouden regel. Ik heb dat zelf ook weer aan den lijve ondervonden tijdens de training die we met alle instructeurs hebben gehad begin dit jaar. Soms vergeet je dat door automatisme / routine in je werk.
Waar kunnen we je s ochtends voor wakker maken?
Ik heb de eigenschap dat ik 5 min voordat mijn wekker gaat al wakker ben. Dat is wel fijn opstaan, maar echt wakker worden doe ik met koffie.
Wat is voor jouw ontspanning na een week werken?
Mijn vrouw en ik zijn veel onderweg voor ons werk. Thuiskomen is voor mij echt ontspannen en genieten. Na een dag werken vind ik het heerlijk om achter mijn drumstel te kruipen voor een heerlijke jamsessie of naar de Dojo te gaan voor Aikido. In het weekend doen wij veel leuke dingen samen. Lekker koken, buiten de deur eten, dagje sauna kortom gewoon lekker samen genieten.