Menu
Gemiddelde beoordeling 8.9
  • Geplaatst op: 23 mei 2023
  • Auteur: TOM van BLOM
  • Categorie: nieuws

LogiMAT boordevol innovatie in intern transport en veiligheid

De belangrijkste beurs op het gebied van logistiek en intern transport vond plaats in Stuttgart. Maar liefst 62.000 bezoekers struinden de tien beurshallen af op zoek naar innovaties. Twee innovaties vielen in de prijzen: een nieuwe veiligheidssensor en een nieuwe machine voor het laden van vrachtwagens.

De innovatieprijs in de categorie ‘identificatie, ladingzekering, verpakking en laad- en lossystemen’ ging naar Trapo. Dit Duitse bedrijf ontwikkelde een machine waarmee drie pallets tegelijk kunnen worden opgepakt en afgezet in de laadruimte van een vrachtwagen. Waarom is niemand eerder op het idee gekomen om drie pallets tegelijk te laden? Nu moeten we alle pallets één voor één laden of lossen.

Wat de TLS 3600 van Trapo bijzonder maakt, is dat het een autonome mobiele robot is. Met andere woorden: een heftruckchauffeur is niet meer nodig om de pallets in de vrachtwagen te zetten. Dat scheelt niet alleen veel werk - bedrijven hebben al moeite genoeg om heftruckchauffeurs te vinden - maar vergroot ook de veiligheid. Het laden en lossen van vrachtauto’s is een immers een activiteit waarbij de kans op ongevallen groot is.

Klaarzetten op een rollenbaan

Hoe werkt de TLS 3600? De drie pallets moeten naast elkaar worden klaargezet op een rollenbaan door een heftruckchauffeur of een verzameling mobiele robots. Als de pallets zijn uitgelijnd, worden ze opgepakt door de machine van Trapo en in de laadruimte gezet. Ondertussen worden de volgende drie pallets alweer klaargezet op de rollenbaan.

Download het gratis beoordelingsformulier

De innovatie van Trapo is niet het enige automatische laad- en lossysteem voor pallets. De meeste systemen echter bieden de mogelijkheid om een complete vrachtwagenlading in één keer in naar binnen te schuiven. Dat betekent dat voor het dock veel ruimte moet worden vrijgemaakt voor een systeem waarop de complete lading kan worden klaargezet. Niet overal is die ruimte voorhanden.

Nieuw: veiligheidssensor

In de categorie ‘Orderpicking, intern transport en opslagtechnologie’ viel de keus van de vakjury op Echo One, de ultrasone 3D-sensor van Meysens. Deze sensor voorkomt dat autonome mobiele robots en automatisch geleide voertuigen botsen met obstakels. Dergelijke sensoren bestaan al langer, maar die werken soms minder goed bij bepaalde lichtomstandigheden, in vochtige omgevingen en bij reflecterende voorwerpen. Omdat de sensor van Meysens net als vleermuizen gebruik maakt van echolocatie, heeft die daar geen last van.

Echo One is het virtuele oog van onbemande voertuigen, naast de camerasystemen die ook worden gebruikt om de omgeving in kaart te brengen. De sensor kan ook complexe of transparante objecten detecteren op afstanden tussen de 10 centimeter en 3 meter. Denk aan heftruckvorken, die voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen als ze niet op tijd worden gedetecteerd. Dankzij Echo One kunnen heftruckchauffeurs dus erop vertrouwen dat robots op tijd stoppen als ze in de buurt komen.

Plaats bericht


Naar top