“Rijden op een heftruck, dat is toch niet moeilijk?” is de gedachte die algemeen leeft. Ook bij intercedenten van uitzendbureaus. Wie zelf op een heftruck rijdt weet wel beter. Er komt veel meer bij kijken dan alleen een beetje handig manoeuvreren tussen stellingen door. Om het tegendeel te bewijzen nodigden wij drie intercedenten uit om onze tweedaagse heftruck cursus te volgen. Hoe moeilijk kan het zijn?
Theoretische kennis onderschat
Lianne ten Dolle, Intercedent bij Randstad Techniek, komt met regelmaat op locaties waar gewerkt wordt met heftrucks en is onder de indruk van het niveau. “Als ik op locatie kom zie ik mensen vaak nonchalant met de trucks omgaan. Het ziet er zo makkelijk uit, maar dat is het zeker niet! Vooral de theoretische kennis die nodig is om je werk als heftruckchauffeur goed te kunnen doen vind ik echt zwaar, dat heb ik onderschat. Wanneer ik twijfel of iemand het juiste niveau heeft zal ik de kandidaat nu sneller inschrijven voor een tweedaagse cursus, je krijgt dan een mooie samenvatting van theorie en praktijk.”
Ook de collega’s van Lianne zijn onder de indruk van wat ze in deze twee dagen hebben geleerd. Sjoerd de Natris is Intercedent bij Tempo-Team en ervaart dat de opleiding meer is dan alleen leren rijden. “Ik had nooit gedacht er zoveel theorie bij komt kijken. Als chauffeur heb je een enorme verantwoordelijkheid voor de veiligheid van jezelf, de mensen op je heen en de lading die je vervoerd. Die gedachte maakt ook dat ik de cursus best intensief vind. Ik moet dan ook eerlijk toegeven dat ik na de eerste dag echt moe was.”
De kracht is de herhaling
Carine Graven, net als Sjoerd intercedent bij Tempo-Team deelt de mening van haar collega. “Als je op de heftruck stapt ervaar je constant een soort spanning. Je wil alles goed doen, maar er is echt veel waaraan je moet denken. Staan vorken goed, met welke hendel kantel ik de lading, waar moet ik beginnen met insturen en daarbij ook nog continue eerst kijken en dan rijden. Op de tweede dag verdween de spanning wel doordat veel handelingen wennen. De kracht van deze twee daagse cursus is echt de herhaling.”
Tien uur praktijktijd op de heftruck
Een heftruck veilig en verantwoord besturen is niet makkelijk. Dat blijkt uit de ervaringen van de drie intercedenten. Wij adviseren onervaren en beginnende chauffeurs daarom ook altijd de twee daagse cursus. Door het uitgebreide praktijkgedeelte met tien uur praktijktijd en de uitgekiende en didactische opbouw in twee aaneengesloten dagen ben je in staat om aan het eind van de opleiding veilig en verantwoord met de heftruck te rijden en daarmee, net als Lianne, Sjoerd en Carine, het heftruckcertificaat te verdienen.
Beter begrip van functie heftruckchauffeur
Ook 2 intercedenten van Luba Uitzendbureau volgden de 2 daagse opleiding heftruck. Willow Egan meldde: "Nu kan ik sneller en makkelijker flexwerkers matchen met vacatures bij onze opdrachtgevers. Want wie begrijpt de functie van hef- of reachtruck chauffeur nu beter als een gecertificeerde chauffeur. Daarnaast kan ik onze flexwerkers beter voorbereiden op hun opleiding. Hiermee kan ik het slagingspercentage verhogen en de impact van de opleiding op het werk verkleinen."
Heftruck rijden is een vak apart
Claudia Ezzat van Luba verwoordt haar ervaring als volgt:" Yes! Vandaag heb ik mijn heftruckcertificaat behaald bij BLOM opleidingen. Huh, maar jij bent toch intercedent? Klopt! Dat is precies de reden waarom ik op cursus ben gegaan. Want nu begrijp ik jou beter! Jij bent op zoek naar een baan als heftruckchauffeur. Of jij zoekt de perfecte heftruckchauffeur voor je bedrijf. Want laten we eerlijk zijn: heftruck rijden is écht een vak apart. Ik heb enorm veel respect gekregen voor alle heftruckchauffeurs. Jullie gaan met zoveel precisie te werk, moeten met elke situatie anders omgaan en dan met de meest dure/kwetsbare of zware producten op je vorken rijden. Een ongeluk(je) met (veel) schade als gevolg zit in een klein hoekje. Geen ervaring op de heftruck? Ga dan altijd voor een tweedaagse cursus!"
Lees ook: