Menu
Gemiddelde beoordeling 8.9
  • Geplaatst op: 16 februari 2025
  • Auteur: TOM van BLOM
  • Categorie: nieuws

BLOM-instructeurs verdiepen zich in hoogwerker veiligheid met IPAF-certificering

Bij BLOM opleidingen staat veiligheid altijd op de eerste plaats. Om onze cursisten de beste training en begeleiding te bieden, investeren wij continu in de kennis en vaardigheden van onze instructeurs. Veilig werken met de hoogwerker is een essentieel aspect binnen de logistiek en bouwsector, en om die reden hebben vier van onze instructeurs—Dennis, Marlo, Jannik en Amy—de opleiding tot IPAF-instructeur gevolgd.

Onder leiding van Jur Kamsteeg van IPAF Benelux volgden zij een intensieve vierdaagse training waarin veiligheidsvoorschriften, technische kennis en didactische vaardigheden centraal stonden. Met hun behaalde certificering kunnen zij nu trainingen verzorgen die voldoen aan de hoogste internationale veiligheidsnormen op het gebied van hoogwerkers.

Wat hield deze opleiding precies in? En hoe hebben onze instructeurs deze ervaring beleefd? In deze blog nemen we je mee in het traject, de uitdagingen en de impact van deze certificering op onze opleidingen.

Waarom een IPAF-instructeursopleiding?

Hoogwerkers worden in verschillende sectoren ingezet, waaronder de logistiek, bouw en industrie. Hoewel deze machines het werk efficiënter en veiliger maken, brengen ze ook risico’s met zich mee als ze niet op de juiste manier worden gebruikt. Onjuiste bediening, gebrek aan kennis over stabiliteit of het negeren van veiligheidsinstructies kan leiden tot ernstige ongevallen.

Bekijk hier de startdata en locaties van de opleiding IPAF 3A en 3B >


De International Powered Access Federation (IPAF) is dé wereldwijde autoriteit op het gebied van veilig werken met hoogwerkers. IPAF-certificering is internationaal erkend en stelt strikte eisen aan instructeurs die hoogwerkertrainingen willen verzorgen.

De opleiding richt zich op:

  • Diepgaande kennis van verschillende typen hoogwerkers – van schaarliften tot telescoophoogwerkers.
  • Veiligheid en regelgeving – de belangrijkste voorschriften en risico’s bij het werken op hoogte.
  • IPAF-lesmethodiek – een gestructureerde aanpak om kennis op een effectieve manier over te brengen.
  • Technische inzichten – hoe fabrikanten waarschuwingsstickers en veiligheidsinstructies communiceren en hoe deze informatie correct wordt geïnterpreteerd.
  • Didactische vaardigheden – hoe instructeurs op een duidelijke en boeiende manier lesgeven aan cursisten.

Deze opleiding biedt instructeurs de kans om niet alleen hun eigen kennis te verdiepen, maar ook om cursisten beter te begeleiden bij het veilig werken met hoogwerkers.

Een intensieve training: van theorie naar praktijk

De vierdaagse opleiding was intensief en bestond uit een combinatie van klassikale lessen, praktijkoefeningen en didactische training.

Dag 1 & 2: Theorie en regelgeving

De eerste twee dagen stonden in het teken van veiligheidsvoorschriften, technische werking en risicoanalyse. Onze instructeurs leerden alles over:

  • De verschillende typen hoogwerkers en hun toepassingen.
  • De stabiliteitsprincipes en belastingberekeningen.
  • De belangrijkste oorzaken van ongevallen en hoe deze te voorkomen.
  • Hoe fabrikanten veiligheidsinformatie communiceren via stickers en instructies.

"Voor mij was het belangrijkste doel om volledig boven de stof te staan," vertelt Jannik. "In deze opleiding hebben we niet alleen geleerd hoe een hoogwerker werkt, maar vooral hoe je kennis op de juiste manier overbrengt. Dat geeft veel meer diepgang aan mijn eigen instructeurschap."

Dag 3: Praktijkoefeningen

Na de theorielessen was het tijd om de kennis in praktijk te brengen. De instructeurs werkten met verschillende typen hoogwerkers en oefenden:

  • Correcte bediening en positionering van de machine.
  • Het inschatten van risico’s en stabiliteitsfactoren in een realistische werkomgeving.
  • Communicatie en samenwerking op hoogte.

"Wat ik vooral waardevol vond, is dat we écht de ins en outs van hoogwerkers leerden, inclusief de details die fabrikanten belangrijk vinden. Hierdoor kan ik nu trainingen veel sterker onderbouwen," aldus Jannik.

Dag 4: Examen & didactische training

De laatste dag stond in het teken van het theorie-examen en het toepassen van didactische vaardigheden. De instructeurs moesten niet alleen aantonen dat ze de theorie en praktijk beheersten, maar ook dat ze in staat waren om cursisten effectief te trainen.

"Ik vond de opleiding erg leerzaam, maar ook behoorlijk pittig," vertelt Marlo. "In vier dagen heb ik enorm veel geleerd en voel ik me nu veel zekerder als instructeur. Ik kan mijn cursisten beter begeleiden en vragen nog gedetailleerder beantwoorden."

Dankzij hun inzet en doorzettingsvermogen behaalden drie van de vier instructeurs met succes hun IPAF-certificering!

Wat betekent dit voor onze opleidingen?

Met deze certificering versterken we onze positie als dé opleider in veilig werken met hoogwerkers. Dit betekent dat onze cursisten profiteren van:

Onze instructeurs beschikken nu over de nieuwste inzichten en lesmethodes, waardoor we cursisten nóg beter kunnen voorbereiden op veilig werken met de hoogwerker.

Over de Auteur

 

Tom van BLOM

Tom van BLOM is een karikatuur van een gedreven en vakbekwame BLOM-instructeur. Intern transport is geen kleinigheid, vindt Tom. Hij houdt zich dan ook bezig met alles dat te maken heeft met opleiden en voorlichten. Zijn missie: zijn kennis op een laagdrempelige manier overdragen op (toekomstige) chauffeurs.

Plaats bericht


Naar top