Menu
Gemiddelde beoordeling 8.9
  • Geplaatst op: 19 juni 2024
  • Auteur: TOM van BLOM
  • Categorie: nieuws

In gesprek met Marlo Saalberg, trainer bij BLOM

Onze trainers zijn dagelijks bezig om cursisten alles bij te brengen rond veiligheid in het magazijn. Maar wie zijn precies de trainers bij BLOM opleidingen? We gaan in gesprek met ze en ze vertellen meer over de situaties die ze meemaken tijdens de opleidingen.

 

Wie ben je, hoe oud ben je en waar woon je?

Ik ben Marlo Saalberg. School was niet helemaal mijn ding en ik wist niet zo goed wat ik wilde. Na het verlaten van school ben ik aan de slag gegaan. Ik begon bij een drankenhandel, een klein bedrijf met 15 medewerkers, waar ik 11 jaar heb gewerkt. Daar mocht ik al direct laden en lossen. Na het behalen van mijn certificaat mocht ik onder begeleiding op de heftruck en vanaf mijn 18e mocht ik zelfstandig aan de slag. Daar heb ik echt leren rijden met een heftruck.

Weleens een pallet met Fristi laten vallen in de zomer. Dat is echt niet leuk. Toch doe je dan extra je best om het te voorkomen.

Na de drankenhandel heb ik via een uitzendbureau in verschillende magazijnen gewerkt en een hoop certificaten gehaald. Zo heb ik certificaten voor de combi-truck, reachtruck en orderpicktruck behaald en veel ervaring opgedaan. Acht jaar geleden ging ik aan de slag bij een drukkerij. Het was niet helemaal mijn droombaan, maar het was wel ontzettend dicht bij huis, wat ideaal was. Ik hield me vooral bezig met voorraadbeheer en zorgen dat alles goed op voorraad was. Ik reed minder op de heftruck en toen er elektrische pallettrucks in het bedrijf kwamen, moest ik nieuwe collega’s leren hoe ze hiermee om moesten gaan.

Hierna kwam de stap naar BLOM opleidingen. Ik heb twee dagen meegelopen bij BLOM en dat sprak me heel erg aan. Vanaf dag 1 vond ik BLOM de beste opleider die ik gehad heb. Niet omdat ik er nu zelf werk, maar ze gaan zo diep in op de details om ervoor te zorgen dat je veilig kunt rijden. Nu werk ik 1,5 jaar bij BLOM en doe dit met veel plezier.

 

Is er nog winst voor de veiligheid te behalen?

Ja, er is nog veel winst te behalen. Je moet mensen echt op de veiligheidsinstructies wijzen. Het gaat nog veel te vaak mis. Toch is er altijd wel een realisatiemoment, ook als je vraagt hoe zwaar een heftruck is. "400-500 kilo?" Als je dan aangeeft dat een truck 4000 kilo weegt, dan zie je de realisatie. Het is vaak op automatische piloot, dat moet je wel duidelijk maken.

Met een truck van 4000 kilo kun je echt schade aanrichten als je ergens tegenaan rijdt. Ik ben ervan overtuigd dat er op het gebied van veiligheid in de logistiek nog veel te winnen valt. Ik maak mijn cursisten bewust van de gevaren en benadruk het belang van het naleven van veiligheidsinstructies.

Quote cursist: "Marlo is een man uit de praktijk; begaan met zijn vak, en met een grote ervaring en vakkennis. Bovendien heb ik hem ervaren als iemand waarbij je je snel op je gemakt voelt; die zaken op een indringende manier kan vertellen; die je alle relavante kennis meegeeft, en niet alleen de kennis maar ook het waarom achter die kennis. En tot slot: de manier waarop hij feedback geeft is zondermeer constructief zonder poespas. Kortom ik heb de tweedaagse cursus bij Blom ervaren als bijzonder nuttig en waardevol. Waarom heb ik hem dan geen 10 gegeven? Dat is meer mijn Calvinistische achtergrond dan iets anders."

Zijn er regionale verschillen?

Ik werk in de regio Amsterdam. Je ziet dat er veel mensen werken die niet de Nederlandse of Engelse taal beheersen. Dan kom je niet binnen bij mensen. Dat maakt het echt wel lastig. Als je niet verstaat wat ik zeg tijdens de introductie, dan heb ik de neiging om mensen niet mee te laten doen. Ze moeten mij goed kunnen verstaan en begrijpen om de veiligheid te kunnen garanderen. Nederlands en Engels zijn echt een must.

 

Praktijk staat voorop

Ik ben een echte praktijkgerichte instructeur. Ik heb veel ervaring en kan putten uit een groot aantal voorbeelden van hoe het mis kan gaan. Veiligheid begint en eindigt bij de cursist zelf, benadrukt Marlo. Hij vindt het belangrijk dat cursisten zich bewust zijn van de risico's en verantwoordelijk handelen.

Veiligheid begint en eindigt bij de cursist zelf!

 

Toekomst bij BLOM

Marlo is gedreven om zich te blijven ontwikkelen. Hij wil graag meer leren over het hijsen van lasten en hoopt in de toekomst ook incompany trainingen te kunnen geven. Marlo is een enthousiaste en ervaren instructeur die zich met hart en ziel inzet voor de veiligheid van zijn cursisten.

Nog een leuk weetje over Marlo: naast zijn werk heeft hij nog twee grote passies: Disney en carnaval. Je kunt Marlo regelmatig in Disneyland Parijs vinden.

 

Zelf een heftruck opleiding volgen?

Ben je na het lezen van dit interview enthousiast geworden en wil je zelf een heftruck cursus, hoogwerker cursus of reachtruck cursus volgen? Bekijk dan zeker alle opleidingen die we aanbieden. Of het nu gaat om een basisopleiding of een herhaling, wij hebben een compleet aanbod en zijn met onze verschillende locaties altijd in de buurt te vinden.

 

New Call-to-action

Over de Auteur

 

Tom van BLOM

Tom van BLOM is een karikatuur van een gedreven en vakbekwame BLOM-instructeur. Intern transport is geen kleinigheid, vindt Tom. Hij houdt zich dan ook bezig met alles dat te maken heeft met opleiden en voorlichten. Zijn missie: zijn kennis op een laagdrempelige manier overdragen op (toekomstige) chauffeurs.

Plaats bericht


Naar top