Dit artikel is ook geplaatst op LogistiekProfs.nl
Natuurlijk, veilig werken begint en eindigt met de heftruckchauffeur. Welke maatregelen we ook treffen, zelfs met de veiligste heftruck in het veiligste magazijn blijft het mogelijk ongelukken te maken. Niettemin kunnen technische hulpmiddelen wel degelijk bijdragen aan het vergroten van de veiligheid. In dit deel zetten wij vijf hulpmiddelen voor u op een rij. In deel twee volgen er nog eens vijf.
1. Laat jezelf zien
Bij vier op de tien heftruckongevallen is een voetganger betrokken. Het probleem is dat de zichtbaarheid van voetgangers vaak te wensen overlaat. Dat geldt zeker voor mannen in grijze pakken die ook nog eens onbekend zijn in het magazijn. Een simpele en goedkope maatregel is het aantrekken van een fluorescerend veiligheidsvest, waardoor voetgangers vaak al vanaf grote afstand zichtbaar zijn. Voor vaste magazijnmedewerkers is bedrijfskleding in felle signaalkleuren, eventueel voorzien van reflecterende strepen, een goed alternatief.
2. Kijk eens in de spiegel
Fluorescerende vesten helpen natuurlijk niet als voetgangers schuil gaan achter volgepakte palletstellingen of andere obstakels. In dat geval kunnen bolspiegels op onoverzichtelijke punten een uitkomst zijn. Met bolspiegels is het vanuit elke rijrichting en vanaf elke afstand mogelijk links of rechts om het hoekje van een stelling te kijken. Natuurlijk helpen ook hier fluorescerende vesten en signaalkleuren om naderende voetgangers snel te signaleren in het kleine spiegelbeeld van bolspiegels.
3. Waarschuwen met lichtsignalen
Bij achteruitrijden blijft het zicht een probleem. Een heftruckchauffeur die over zijn rechterschouder kijkt, ziet voetgangers en ander verkeer vanaf links vrij goed aankomen. Dat is anders met verkeer van rechts, dat vanuit het oogpunt van de chauffeur uit een ‘dode hoek’ afkomstig is. Heftrucks laten daarom een geluidssignaal horen als ze in de ‘achteruit’ worden gezet. Een populair alternatief is een LED-lamp op de kooiconstructie - met namen als bluespot of floorspot - die tijdens het achteruitrijden een doorgaans blauwe lichtbundel projecteert op de vloer. Voetgangers die de heftruck zelf nog niet kunnen zien, worden gewaarschuwd door de meestal snel dichterbij komende lichtvlek.
4. Kijken met camera’s
Een ander probleem blijft het zicht op grote hoogte. Wie met een reachtruck wel eens een pallet op elf meter hoogte heeft weggezet, kent het probleem. Probeer in een dergelijke situatie vanaf de chauffeursstoel maar eens de hoogte goed in te schatten. Als het niet lukt om de vorken nauwkeurig te positioneren, is de kans groot dat de pallet naar beneden valt. Een camera op het vorkenbord in combinatie met een monitor in de cabine biedt de chauffeur het zicht dat hij nodig heeft om pallets op grote hoogte op te pakken of weg te zetten.
5. Werp blokkades op
Lading kan ook vallen als chauffeurs proberen een pallet te plaatsen op locaties die niet groot genoeg zijn. Denk bijvoorbeeld aan die paar locaties op de bovenste liggers van palletstellingen die vanwege leidingen, dakspanten of ventilatieroosters minder hoog zijn dan omliggende locaties. In magazijnen waarin chauffeurs worden aangestuurd door een warehouse management systeem (WMS) is het mogelijk om deze locaties met de software te blokkeren. Dat betekent dat geen enkele chauffeur ooit nog de opdracht krijgt om daar een pallet te plaatsen. Als dat te ver gaat, kan het WMS zodanig worden ingeregeld dat bij inslagactiviteiten rekening wordt gehouden met de hoogte van de pallet en van de opslaglocatie.