Menu
Gemiddelde beoordeling 8.9
  • Geplaatst op: 4 februari 2020
  • Auteur: Tom van BLOM
  • Categorie: nieuws

Hoe goed is jullie verkeersplan?

De meeste magazijnen hebben geen duidelijk plan voor de regulering van het verkeer op de magazijnvloer. En als ze al een plan hebben, vergeten ze dat te actualiseren als de situatie of de omstandigheden veranderen. Evofenedex geeft tips over het opstellen van een verkeersplan.

De afgelopen jaren is de economie flink gegroeid. Veel magazijnen moeten daardoor meer orders verwerken. Dat geldt met name voor magazijnen die orders van webshops afhandelen. Het vergt heel wat meer werk om honderd consumentenorders met één spijkerbroek te verzamelen, verpakken en verzenden dan één winkelorder met honderd spijkerbroeken.

De toenemende drukte zorgt voor meer (vaak tijdelijke) mensen en voor meer verkeer op de magazijnvloer. Maar in de meeste magazijnen heeft dat niet geleid tot aanpassing van het verkeersplan, als dat al voorhanden was. Dat is te merken aan de cijfers. Het RIVM telde vorig jaar circa 150 ongevallen met een heftruck, waarvan enkele met dodelijke afloop.

Betere, efficiëntere verkeersafwikkeling

Het opstellen van een verkeersplan is gewoon een goed idee. Een goed verkeersplan leidt niet alleen tot een veiliger magazijn, maar ook tot een betere verkeersafwikkeling en dus een efficiëntere operatie. De tijd die het opstellen of aanpassen van een verkeersplan vergt, verdient zich ruimschoots terug. Vergeet daarnaast niet dat een ongeval nog veel meer tijd én geld kost. Denk aan de afwikkeling van het ongeval met de verzekeringsmaatschappij en de Inspectie SZW. En aan het ziekteverzuim en de schades aan goederen, stellingen en intern transportmaterieel

Bovendien staat in artikel 3 van de Arbowet duidelijk aangeven aan welke richtlijnen een veilige werkplek moet voldoen. Een verkeersplan voorkomt dat een werkgever in strijd met de wettelijke verplichtingen handelt. Als onverhoopt toch een heftruckongeval plaatsvindt, kan hij daarmee aantonen dat hij zijn verantwoordelijkheid heeft genomen.

Start met een blik van bovenaf

Brancheorganisatie evofenedex weet hoe een goed verkeersplan moet worden opgesteld. Het handigst is om te starten met een blik van bovenaf, bijvoorbeeld vanaf een entresolvloer of een balustrade. Kijk hoe de heftrucks en voetgangers zich door het magazijn bewegen. Leg de verkeersstromen vast in een spaghettidiagram. Dat geeft een goed beeld van de knelpunten in het magazijn. Probeer die knelpunten te elimineren door bijvoorbeeld kruisende stromen te voorkomen, eenrichtingsverkeer in drukke gangpaden in te stellen of overbodige verkeersstromen weg te snijden.

Markeer vervolgens de rijbanen en voetpaden met belijning en verkeersborden om heftrucks van voetgangers te scheiden. Richt vaste locaties in voor arbeidsintensieve activiteiten zoals het palletiseren of consolideren van goederen. Creëer voorrangssituaties met verkeersborden of haaientanden op locaties waar verkeersstromen elkaar kruisen. Hang spiegels op op onoverzichtelijke knooppunten. En soms zijn dergelijke fysieke aanpassingen niet eens nodig, maar volstaat een mondelinge of schriftelijke instructie aan de medewerkers.

Blijf hameren op afspraken

Belangrijk is om alle afspraken goed vast te leggen en te delen met de medewerkers, ook als die maar tijdelijk werkzaam zijn. Blijf hameren op die afspraken, want herhaling is de kracht van de boodschap. Maak daarnaast een plan voor bezoekers van het magazijn, denk aan kantoormedewerkers, onderhoudsmonteurs en klanten. Vertel hen wat ze wel en niet mogen doen. En voorkom dat bijvoorbeeld kantoormedewerkers dwars door het magazijn lopen om van het rookhok achter het bedrijf terug op de werkplek te komen. Dergelijke situaties komen daadwerkelijk voor.

Het opstellen van een verkeersplan is allesbehalve rocket science, benadrukt evofenedex. Een verkeersplan schept duidelijkheid en zorgt voor veiligheid. Daar worden medewerkers blij van, zeker als ze bij het opstellen van het verkeersplan worden betrokken en hun eigen ervaringen over knelpunten kunnen inbrengen. Dat kost weliswaar tijd, maar is echt geen dagen werk. En de investering in tijd betaalt zich terug. Als het ziekteverzuim dankzij een verkeersplan met één procent daalt, wordt al geld bespaard.

Bron: evofenedex, https://www.evofenedex.nl/kennis/magazijn/verkeersplan/verkeersplan-opstellen

Plaats bericht


Naar top