Menu
Gemiddelde beoordeling 8.9
  • Geplaatst op: 4 december 2019
  • Auteur: TOM van BLOM
  • Categorie: nieuws

Heftruckrijden wordt gemakkelijker, niet saaier

Heftruckfabrikanten bieden steeds meer hulpsystemen als optie, van automatische hoogtekiezers tot 360-gradencamera’s. Chauffeurs hoeven zelf steeds minder te doen, lijkt het. Wordt het rijden op een heftruck daardoor niet saai?

Het duurt nog even voordat we allemaal kunnen achteroverleunen in een zelfrijdende auto. Maar ondertussen krijgen nieuwe auto’s steeds meer slimme hulpsystemen die het rijden gemakkelijker en veiliger moeten maken, van parkeerassistenten tot de automatische piloot in de voertuigen van Tesla.

In mobiel intern transport is het niet veel anders. Steeds meer fabrikanten van hef- en magazijntrucks lanceren hulpsystemen die taken van chauffeurs overnemen. Wij geven een paar voorbeelden.

1. Automatisch hoogtekiezen

Het is een taak die uiterste precisie vergt om ongelukken te voorkomen: het positioneren van de vorken om een pallet uit een stelling te pakken. Hoe hoger de palletlocatie, hoe groter de uitdaging. Een camera op de vorken biedt net dat extra paar ogen dat de chauffeur voor deze taak goed kan gebruiken.

Nog handiger is een hulpsysteem dat automatisch de juiste hoogte kiest. Als dit systeem eenmaal is ingeregeld, hoeft de chauffeur niet meer na te denken over de hoogte. Dat scheelt tijd en is wel zo veilig. Het blijft echter oppassen: als een pallet niet goed in de stelling is geplaatst, is nog steeds stuurmanskunst vereist om die te kunnen oppakken.

2. Digitaal lastdiagram

Het is één van de onderdelen van elke heftrucktraining: het lastdiagram. Dit diagram geeft aan hoe de maximale belasting van een heftruck varieert met de hefhoogte. Hoe hoger het vorkenbord, hoe minder zwaar de last mag zijn. Chauffeurs dienen hiermee rekening te houden bij het wegzetten of oppakken van pallets op hoogte. Maar doet elke chauffeur dat ook?

Een oplossing is het inbouwen van een gewichtssensor in het vorkenbord. Deze sensor meet voortdurend het gewicht van de last op de vorken. Een handig hulpsysteem berekent vervolgens voortdurend of de belasting nog conform het lastdiagram is. Komen de vorken zo hoog dat veilig werken niet meer verantwoord is? Dan geeft het systeem een waarschuwing. Het scherm kleurt rood en mogelijk klinkt ook een waarschuwingssignaal.

3. Volledig zicht rondom

Veel heftruckchauffeurs doen het onvoldoende: om zich heen kijken voordat ze een heftruck in beweging zetten. En als ze kijken, is het soms de pallet op de vorken die het zicht op een voetganger of obstakel ontneemt. Soms bevindt die zich in de dode hoek. En een ongeluk zit vaak in die dode hoek.

Camera’s bieden uitkomst. Begin dit jaar is een systeem gelanceerd dat bestaat uit vier camera’s bovenin de mast. Deze camera’s leggen het beeld rondom de truck vast en kunnen ook over de pallet kijken. Het systeem is voorzien van slimme beeldverwerkingssoftware die de beelden van de vier camera’s combineert tot één 360-gradenbeeld, dat de chauffeur krijgt te zien via zijn scherm.

4. Zonebeveiliging

Elk bedrijf kent zijn knelpunten op het gebied van veiligheid. Denk aan de punten waarop verkeersstromen elkaar kruisen of de zones waarin veel voetgangers lopen en werken. Een goed verkeersplan inclusief instructies en waarschuwingssymbolen op de vloer is niet altijd voldoende. Soms zijn dwingendere maatregelen nodig, zoals een systeem voor zonebeveiliging.

Een dergelijk systeem bestaat uit een aantal beacons en mobiele component die respectievelijk op de knelpunten en op de trucks worden geïnstalleerd. Als een truck met de mobiele component een knelpunt met een beacon nadert, kunnen allerlei acties in gang worden gezet. Denk aan een waarschuwing op het display of een akoestisch signaal. Het is zelfs mogelijk om automatisch de truck op kruipsnelheid te laten rijden als het te druk is op een kruispunt.

Saai of gemakkelijk?

De vraag is of het rijden op een heftruck fijner wordt met al die hulpsystemen. De chauffeur hoeft niet meer aan het lastdiagram te denken en hoeft geen hoogte meer te kiezen. Het gevaar is dat de chauffeur in de verleiding komt om minder goed op te letten met al die hulpsystemen. Waarom zou hij nog achteruitkijken met een 360-gradencamera? Waarom zou hij afremmen als hij geen waarschuwing krijgt van het systeem voor zonebeveiliging?

Antwoorden op deze vragen kunnen we vinden in de auto-industrie. Enkele ongevallen met Tesla-auto’s hebben aangetoond dat geen enkele chauffeur alleen mag vertrouwen op veiligheidssystemen. En de meeste beroepschauffeurs die zijn overgestapt om een auto met automaat, willen niet meer terug naar een handgeschakelde versnellingsbak. Autorijden wordt niet saai, maar vooral een stuk gemakkelijker. Goede kans dat de hulpsystemen voor hef- en magazijntrucks datzelfde effect hebben.

Lees ook:

Plaats bericht


Naar top