De LogiMAT is sinds enkele jaren het belangrijkste podium in Europa voor innovaties op logistiek gebied. Ook dit jaar toonde de vakbeurs in Stuttgart een enkele opvallende ontwikkelingen die het werken met hef- en magazijntrucks drastisch kunnen veranderen. Wij zetten drie hoogtepunten voor u op een rij.
1) Het begin van het einde van loodzuur-batterijen?
In de vakpers wordt al jarenlang geschreven over de voordelen van lithium-ion batterijen. Deze nieuwe generatie batterijen, die ook wordt gebruikt in mobiele telefoons en elektrische auto’s, vergt heel wat minder onderhoud dan de traditionele loodzuur-batterijen. Bijvullen van de batterij met water is niet langer nodig, terwijl geen corrosie meer kan ontstaan door lekkend accuzuur. Een speciaal batterijlaadstation met alle verplichte veiligheidsvoorzieningen is dan ook niet langer vereist.
Omdat de energiedichtheid van een lithium-ion batterij hoger is, is het tussentijds wisselen van tractiebatterijen in bedrijven met ploegendiensten niet langer nodig. En niet onbelangrijk: een lithium-ion batterij kan tussentijds snel worden bijgeladen, wat bij een loodzuurbatterij uit den boze is. Toch zien we in de praktijk tot nu toe maar weinig hef- en magazijntrucks met lithium-ion batterijen. Reden: de hoge aanschafkosten.
Misschien kunnen we over enkele jaren concluderen dat de LogiMAT 2018 het begin van het einde van de loodzuur-batterijen heeft ingeluid. Voor het eerst is namelijk een truck geïntroduceerd die uitsluitend op lithium-ion batterijen kan rijden: de ETV 216i van Jungheinrich. Omdat in het ontwerp van deze reachtruck geen rekening meer is gehouden met het onderhouden en wisselen van loodzuur-batterijen, is Jungheinrich erin geslaagd het ontwerp drastisch te verbeteren. De Duitse heftruckfabrikant heeft al aangeven ook het ontwerp van andere trucks af te stemmen op de nieuwe generatie tractiebatterijen.
Het belangrijkste voordeel van de nieuwe reachtruck is dat tussen de chauffeur en de mast niet langer een batterijcompartiment is geplaatst dat het zicht op de wielen en de vorken blokkeert. De batterij is simpelweg onder de chauffeursstoel geplaatst. Ook is deze reachtruck zeven centimeter korter dan zijn voorganger. Dat betekent dat het gemakkelijker wordt om met deze reachtruck in gangpaden te manoeuvreren en dat de kans op aanrijdingen met bijvoorbeeld stellingstaanders afneemt. En de aanschafkosten? Die zullen door de ontwikkelingen in de automobielindustrie ongetwijfeld dalen.
2) Slim algoritme voorkomt trillingen in de mast
Een belangrijke innovatieprijs op de LogiMAT ging naar Berger Engineering voor een slim algoritme dat de trillingen in de mast van magazijnkranen reduceert. Het algoritme berekent voortdurend hoe een magazijnkraan zich zal gedragen. De uitkomst van die berekening wordt gebruikt in de aansturing van de magazijnkraan met het doel trillingen te voorkomen. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat de kraan langzamer optrekt en pas later gaat versnellen. Het resultaat is volgens Berger Engineering een productiviteitsstijging die kan oplopen tot 40 procent. De kraan hoeft immers niet meer te wachten totdat de mast is uitgetrild voordat een pallet kan worden afgezet of opgepakt.
Zou een dergelijk algoritme ook het werken met hef- en magazijntrucks gemakkelijker kunnen maken? Ook reachtrucks en smallegangentrucks kampen met trillingen in de mast als ze een last op tien, twaalf of vijftien meter hoogte moeten afzetten of oppakken. De fabrikanten van deze trucks proberen de constructie van de mast zo stijf mogelijk te maken met het doel om trillingen zo veel mogelijk te voorkomen. Misschien vormt een slim algoritme de laatste ontbrekende schakel. Op de LogiMAT liet Berger Engineering weten dat fabrikanten uit andere sectoren geïnteresseerd zijn in het algoritme, waaronder auto- en helikopterfabrikanten.
3) Pallets aansluiten op het internet
In het Internet of Things worden niet alleen mensen, maar ook producten en machines aangesloten op het internet. Als het aan de European Pallet Association (EPAL) en het Duitse Fraunhofer Institut für Materialfluss und Logistik ligt, worden ook pallets daaraan toegevoegd. In heel Europa zijn naar schatting 500 miljoen europallets in omloop. Door die allemaal van een chip te voorzien, ontstaan volgens beide instituten nieuwe mogelijkheden om logistieke processen te optimaliseren en goederenstromen te tracken en tracen.
De interactieve pallets van EPAL en Fraunhofer IML kunnen straks zelf communiceren met hun omgeving en zelfstandig hun weg door de supply chain vinden. Dat betekent dat op termijn ook het scannen van pallets niet meer nodig is om de goederen te identificeren. Heftruckchauffeurs hoeven alleen maar pallets te verplaatsen; de ladingdragers zorgen zelf ervoor dat hun nieuwe positie digitaal wordt vastgelegd.