Een online tool zoals DocUp kan de dagelijkse controle van hef- en reachtrucks een stuk sneller, eenvoudiger en leuker maken. Omdat vlootbeheerders sneller en adequater kunnen ingrijpen, neemt de veiligheid op de werkvloer toe. Praktische problemen zoals een gebrekkige dekking van het wifi-netwerk kunnen het gebruik van de online tool in de weg staan. In dat geval is het handig om een papieren controlelijst als back-up achter de hand te hebben.
Voordat een medewerker op een hef- of reachtruck stapt, dient hij de machine te controleren. Is die in goede staat? Werkt die naar behoren? Een controle is met name belangrijk omdat gebreken lang niet altijd worden gemeld. Denk aan een reachtruckchauffeur die merkt dat zijn claxon het niet doet en snel een andere machine pakt zonder dat te melden. Een andere chauffeur die even later nietsvermoedend op de reachtruck met de kapotte claxon klimt, kan zo maar een ongeval veroorzaken als hij in gevaarlijke situaties terechtkomt en zijn collega’s niet kan waarschuwen.
Een digitale controle met behulp van een smartphone of tablet kan het controleproces gemakkelijker en beter maken. Chauffeurs kunnen het lijstje met aandachtspunten eenvoudig afvinken. Als ze een gebrek constateren, kunnen ze ingeven wat het probleem is en eventueel een foto toevoegen. Zonder dat de chauffeurs iets hoeven te doen, ontvangt de vlootbeheerder een waarschuwing. Hij kan direct ingrijpen, de truck stilzetten en een servicemonteur bellen.
Direct inzicht in de status
DocUp is een vorig jaar gelanceerde tool die digitale inspectie mogelijk maakt. Bedrijven kunnen elke truck inclusief merk, type, bouwjaar en specificaties vastleggen met behulp van DocUp. Ze kunnen documenten toevoegen zoals de gebruikershandling, CE-verklaring en keuringsformulieren, zodat de chauffeur via zijn smartphone of tablet beschikt over alle relevante informatie die hij nodig heeft om zijn truck veilig te kunnen inzetten.
DocUp levert niet alleen voordelen op voor de chauffeurs, maar ook voor de vlootbeheerder. Die hoeft niet langer elke dag een grote stapel controlelijsten te verwerken, maar heeft op zijn scherm direct inzicht in de status van het wagenpark. Daarnaast biedt de tool ondersteuning aan servicemonteurs en keurmeesters, die toegang krijgen tot alle informatie die hen helpt om defecten te verhelpen en de staat van de machine te beoordelen. BLOM opleidingen gebruikt DocUp inmiddels op alle 21 leslocaties in Nederland.
Sneller en eenvoudiger
Wat zijn nu de voor- en nadelen van een dergelijke digitale oplossing? Instructeur Lars van Dijk heeft in het kader van zijn opleiding tot middelbaar veiligheidskundige onderzoek daarnaar gedaan. Hij heeft zowel instructeurs als cursisten van BLOM opleidingen ondervraagd. Daaruit blijkt dat de ondervraagden overwegend positief zijn: met de smartphone gaat een controle sneller en eenvoudiger dan met een papieren lijst.
Het onderzoek toont ook enkele aandachtspunten. Allereerst moet de gebruiker beschikken over een smartphone met QR-scanner. De QR-scanner is nodig om de QR-code op de truck te scannen en het digitale controleproces te starten. Het is niet vanzelfsprekend dat elke medewerker een smartphone heeft waarop de tool kan draaien. Met name oudere medewerkers vinden een papieren controlelijst soms handiger dan een digitale tool. Daarnaast verbieden sommige bedrijven het dragen van smartphones op de werkvloer.
‘GOED’ of ‘FOUT’
Een ander aandachtspunt is het wifi-netwerk. Soms is de dekking op de werkvloer onvoldoende, zodat chauffeurs hun smartphone niet kunnen gebruiken. Om te voorkomen dat chauffeurs in dat geval zonder te controleren wegrijden, adviseert Van Dijk om toch een gebruikershandling, checklist en keuringssticker op de truck te plaatsen. Daarmee kunnen chauffeurs handmatig het controleproces uitvoeren.
Een van de aanbevelingen is om kritisch te kijken naar de controlelijst in de tool op de smarthone. Als alle controlepunten standaard op ‘GOED’ staan, nodigt dat uit om de controle snel af te handelen zonder serieus naar de staat van de truck te kijken. Beter is het om een aantal controlepunten op ‘FOUT’ te zetten, zodat chauffeurs gedwongen zijn om alle actiepunten één voor één na te lopen. Op die manier wordt het best gewaarborgd dat hef- en reachtruckchauffeurs veilig aan het werk kunnen gaan.