Menu
Gemiddelde beoordeling 8.9
  • Geplaatst op: 14 juli 2021
  • Auteur: TOM van BLOM
  • Categorie: bedrijven

Code Gezond en Veilig Magazijn: 30 praktische oplossingen

De Code Gezond en Veilig Magazijn biedt tips en instructies voor het verbeteren van de veiligheid en de veiligheidscultuur in magazijnen. Nieuw op de website van deze code is een overzicht met dertig concrete en praktische oplossingen voor gevaarlijke situaties in magazijnen. BLOM opleidingen heeft actief bijgedragen aan de totstandkoming van de code. Daarom geven wij alvast inzicht in 3 van de 30 genoemde oplossingen. 

Wat hebben Albert Heijn, Action, Jumbo, Technische Unie, Coolblue en Bavaria gemeen? Zij nemen net als ruim 65 andere bedrijven deel aan de Code Gezond en Veilig Magazijn (CGVM). Deze code is opgesteld als aanvulling op de wettelijk verplichte Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Elk bedrijf is verplicht om de risico’s op de werkvloer in kaart te brengen en daarvoor een plan van aanpak op te stellen. Het doel van de RI&E: de kans op ongevallen en lichamelijke klachten zo klein mogelijk maken, zodat medewerkers verzekerd zijn van een gezonde en veilige werkomgeving.

De initiatiefnemers van de Code Gezond en Veilig Magazijn zijn van mening dat voor een echt gezonde en veilige werkomgeving meer nodig is dan een RI&E uitvoeren en voldoen aan de wet- en regelgeving. Veiligheid gaat bijvoorbeeld ook over het gedrag van medewerkers en de veiligheidscultuur binnen het bedrijf. Het bedrijf en de medewerkers moeten overtuigd zijn van het belang van veilig werken en gemotiveerd zijn om daaraan te werken. De code geeft aan hoe bedrijven een dergelijke veiligheidscultuur kunnen creëren.

30 praktische oplossingen

Een belangrijke bron van informatie is de website van de Code Gezond en Veilig Magazijn. Daarop staan de tien belangrijkste risico-hotspots in het magazijn, van laaddock tot entresolvloer en van loop- en rijpaden tot acculaadstation. Per hotspot zijn de belangrijkste risico’s genoemd en worden mogelijke oplossingen aangedragen. Deze vrij toegankelijke website biedt daarmee een schat aan informatie voor elk bedrijf dat met deze hotspots aan de slag wil.

Download het gratis beoordelingsformulier

Dit jaar is de website uitgebreid met nog veel meer informatie. De tientallen bedrijven die deelnemen aan de code, hebben hun eigen ervaringen op papier gezet. Dat heeft geleid tot een lijst met bijna dertig concrete en praktische oplossingen. Iedereen kan die oplossingen kopiëren, mits ze natuurlijk van toepassing zijn op de eigen situatie. Als dat niet het geval is, bieden ze ongetwijfeld inspiratie om oplossingen te ontwikkelen die wel toepasbaar zijn. Wij geven alvast drie voorbeelden van praktische oplossingen.

Oplossing 1: bolspiegels

Eén deelnemer geeft bijvoorbeeld aan dat het ophangen van bolspiegels alleen niet genoeg is om het zicht op kruisingen te vergroten. Het kan gebeuren dat de bolspiegels niet goed zijn afgestemd, niet zichtbaar zijn door de mast en de last op de vorken of dat de gangpaden onvoldoende verlicht zijn. Zijn tip: stem met de medewerkers af wat de juiste positie van de bolspiegels is en hoe ze gebruikt moeten worden. Blijf ze motiveren om de spiegels te gebruiken en zie daarop toe. Is de bolspiegel uit positie gebracht? Vraag medewerkers om dat te melden en doe er wat aan.

Oplossing 2: wegversmalling

Een ander bedrijf constateerde dat heftrucks regelmatig met een te hoge snelheid door de doorgang tussen twee hallen reden. Dat leidde tot gevaarlijke en onoverzichtelijke situaties. Wat had het bedrijf als oplossing bedacht? Een verplaatsbare wegversmalling, die heftruckchauffeurs dwong om hun snelheid taan te passen. Daardoor is de kans op incidenten aanzienlijk verkleind. Het bedrijf voegt eraan toe dat instructie en controle noodzakelijk blijven om te voorkomen dat heftruckchauffeurs in oude gewoontes vervallen.

Oplossing 3: weegsensoren

Een webshop had een magazijn gehuurd met een entresolvloer, maar de draagkracht daarvan was zeer beperkt. Om instorting te voorkomen, is de heftruck uitgerust met bluetooth-weegsensoren. Daardoor kan de heftruckchauffeur voorkomen dat hij te zware pallets afzet op de entresolvloer. Daarnaast is op de entresolvloer met lijnen aangegeven waar de pallets mogen worden neergezet, zodat de vloer gelijkmatig wordt belast.

Plaats bericht


Rene Neefjes

Geplaatst op: 20 juli 2021

"H1 pallets zijn zeer glad,maar de voedselindustrie wordt verplicht om ze te gebruiken. Waardoor wij als hef- en reachtruckchauffeur min of meer verplicht worden met deze,naar mijn mening onveilige pallets te werken. Kunt u mij zeggen wie er verantwoordelijk is als ze van het vorkenbord afglijden en er gebeurd iets vreselijks? Hierbij dient te worden aangetekend dat de chauffeur alle veiligheidsnormen in acht heeft genomen. mvgr.Rene Neefjes"

Rene Neefjes

Geplaatst op: 20 juli 2021

"H1 pallets zijn zeer glad,maar de voedselindustrie wordt verplicht om ze te gebruiken. Waardoor wij als hef- en reachtruckchauffeur min of meer verplicht worden met deze,naar mijn mening onveilige pallets te werken. Kunt u mij zeggen wie er verantwoordelijk is als ze van het vorkenbord afglijden en er gebeurd iets vreselijks? Hierbij dient te worden aangetekend dat de chauffeur alle veiligheidsnormen in acht heeft genomen. mvgr.Rene Neefjes"

Naar top