Maar liefst 82 procent van de distributiecentra voldoet niet aan de wet- en regelgeving over veilig en gezond werken. Dat concludeert de Arbeidsinspectie uit de tweehonderd inspecties die vorig jaar zijn uitgevoerd bij distributiecentra in Nederland. De resultaten baren zorgen, aangezien een groot deel van het werk onder hoge tijdsdruk wordt uitgevoerd door uitzendkrachten en arbeidsmigranten. Het vierde Nationaal Onderzoek Heftruckchauffeurs geeft later dit jaar meer inzicht in de impact van de tijdsdruk op de veiligheid en het welzijn van heftruckchauffeurs.
Wie vandaag iets bestelt, kan het morgen in huis hebben. Met een beetje geluk kan het zelfs vanavond al worden afgeleverd. En het lijkt alsof dat voor veel consumenten nog niet genoeg is. Kijk maar naar de opmars van de flitsbezorgers in de grote steden, die binnen tien minuten een vergeten boodschap komen langsbrengen.
547 overtredingen
Supersnel afleveren is alleen mogelijk dankzij de duizenden mensen - vaak uitzendkrachten en arbeidsmigranten - die onder grote tijdsdruk de orders verzamelen en inpakken. Omdat de Arbeidsinspectie veel signalen ontving over hoge werkdruk en ongevallen, heeft de dienst in 2021 besloten om inspecteurs naar 200 van de 9000 Nederlandse distributiecentra te sturen. De inspecties zijn niet voor niets geweest. In 82 procent van de distributiecentra zijn overtredingen van de wet- en regelgeving geconstateerd. In totaal gaat het om 547 overtredingen, waarvan 28 zeer ernstige. De Arbeidsinspectie heeft tien boeterapporten opgemaakt. In vijf gevallen was het ontbreken van de wettelijke verplichte Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) de reden van de boete.
Verboden werkbakken
In twintig distributiecentra was het gevaar voor de medewerkers zo groot, dat een deel van de werkzaamheden is stilgelegd. Dat gold onder meer voor de vier distributiecentra die entresolvloeren zonder deugdelijk hekwerk hebben geïnstalleerd. In sommige gevallen konden medewerkers vanaf negen meter naar beneden vallen.
In elf distributiecentra hebben de inspecteurs werkbakken gezien die aan een heftruck kunnen worden gekoppeld. Medewerkers gebruiken die onder meer om lampen en liggers van stellingen te vervangen. Sinds 1 juli 2020 zijn die werkbakken echter verboden en zijn voor het werken op hoogte andere hulpmiddelen zoals hoogwerkers of bordestrappen nodig.
Geen gescheiden rij- en looppaden
De Arbeidsinspectie pleit in haar rapport voor een goede scheiding van verkeersstromen, bijvoorbeeld door gescheiden rij- en looppaden voor heftrucks en voetgangers aan te brengen. Met name als de tijdsdruk hoog is, liggen aanrijdingen tussen heftrucks en voetgangers op de loer. De Arbeidsinspectie raad aan om de loop- en rijpaden goed te markeren en bij de verbinding tussen twee hallen aparte deuren voor heftrucks en voetgangers aan te brengen.
In veel distributiecentra ontbraken deze maatregelen. In maar liefst 108 distributiecentra hebben de inspecteurs 215 overtredingen van de regelgeving over de inrichting van werkplekken vastgesteld. Maar de inspecteurs zijn ook in distributiecentra geweest die het goed doen. Zoals die van een supermarkt die gescheiden gangpaden voor orderpickers en reachtrucks had gecreëerd.
Trillingen meten bij heftrucks
De Arbeidsinspectie heeft ook gelet op de fysieke belasting van de medewerkers. In 89 procent van de geïnspecteerde distributiecentra was sprake van fysiek zwaar werk. In maar liefst 59 procent van de gevallen is geen goed onderzoek gedaan naar de risico’s van de fysieke belasting. In deze bedrijven is dus ook niet nagedacht over maatregelen om de fysieke belasting te verminderen.
Daarnaast besteden veel distributiecentra niet of nauwelijks aandacht aan de trillingen die worden veroorzaakt door het rijden met heftrucks en ander intern transportmateriaal. Met name bij het laden en lossen van vrachtauto’s kunnen die trillingen groot zijn en op termijn leiden tot klachten bij heftruckchauffeurs. Vijftig distributiecentra hebben de opdracht gekregen om de trillingen te meten.
Nationaal Onderzoek Heftruckchauffeurs
De Arbeidsinspectie is geschrokken van de inspecties. Het aantal distributiecentra met een of meer overtredingen is erg hoog. Dat baart de dienst zorgen, met name omdat in de distributiecentra veel uitzendkrachten en arbeidsmigranten werken die de Nederlandse taal vaak niet machtig zijn. Distributiecentra dienen daarom serieus werk te maken van veilig en gezond werk en de RI&E is daarvoor een goed instrument.
Ook BLOM Opleidingen maakt zich zorgen over de werkdruk in distributiecentra en de impact daarvan op de veiligheid en het welzijn van heftruckchauffeurs. Daarom zijn wij gestart met het vierde Nationaal Onderzoek Heftruckchauffeurs, waarvoor honderden chauffeurs uit heel Nederland worden ondervraagd. Houd onze website in de gaten voor de onderzoeksresultaten.